Biuro Rachunkowe KWAPISZ – Księgowość, Kadry i Płace, Doradztwo

KSeF 2026 – terminy i przygotowania

blog KSeF

Spis treści

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, to system teleinformatyczny, który od 2026 roku wprowadza obowiązek wystawiania faktur elektronicznych przez wszystkich podatników VAT – zarówno czynnych, jak i zwolnionych.

Ministerstwo Finansów potwierdziło obowiązkowy charakter systemu od 2026 roku, dlatego już teraz warto przygotować się do wdrożenia odpowiednich rozwiązań. Dotyczy to zarówno systemów sprzedażowych (wystawianie faktur), jak i kosztowych (pobieranie faktur zakupowych).

Terminy wejścia w życie obowiązku korzystania z KSeF

  • od 1 lutego 2026 r. – przedsiębiorcy duzi, tj. z obrotami powyżej 200 mln zł brutto w roku 2024.
  • od 1 kwietnia 2026 r. – pozostali przedsiębiorcy, z wyjątkiem tych najmniejszych tzw. „wykluczonych cyfrowo”, tj. takich u których pojedyncze faktury nie przekraczają 450 zł, a łączny miesięczny obrót nie przekracza 10 tysięcy zł)
  • od 1 stycznia 2027 r. – przedsiębiorcy „wykluczeni cyfrowo”.

Wyjątek: faktury VAT RR (rolnicze) nie będą objęte obowiązkiem przesyłania do KSeF

WAŻNE! WYŻSZY LIMIT ZWOLNIENIA Z VAT – 240 0000 ZŁ OD 1 STYCZNIA 2026 R.

Przejściowy okres ulg – do końca 2026 roku

  • można wystawiać faktury z użyciem kas fiskalnych.
  • brak kar za błędy w zakresie fakturowania w KSeF.
  • nie trzeba podawać numeru KSeF w płatnościach (także przy MPP).

Testowanie systemu

  • od 30 września 2025 r. – możliwość testowania API KSeF 2.0 (integracja z systemami finansowo -księgowymi).
  • od listopada 2025 r. – dostęp do nowej Aplikacji Podatnika KSeF 2.0.

Nowości

  • tryb „offline24” – umożliwia przesłanie faktury najpóźniej do końca następnego dnia roboczego (z kodem QR).
  • wyższy limit zwolnienia z VAT – od 1 stycznia 2026 r. do 240 000 zł.

Korzyści z KSeF

  • Szybszy zwrot VAT – skrócony do 40 dni.
  • Brak obowiązku samodzielnego przechowywania faktur.
  • Brak konieczności wystawiania duplikatów.
  • Mniejsze ryzyko błędów  przy wystawianiu faktury.
  • Brak obowiązku JPK_FA podczas kontroli.
  • Jednolity format faktury elektronicznej.
  • Automatyzacja przesyłu danych.
  • Trwałość i integralność faktury – dane nie mogą być zmienione po wystawieniu.

Podobne wpisy

Czy dany artykuł wydaje Ci się przydatny? Podziel się wiedzą!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco!