Biuro Rachunkowe KWAPISZ – Księgowość, Kadry i Płace, Doradztwo

Inwentaryzacja należności na koniec roku

Unrecognizable businessman sitting at table holding ballpoint pen and papers and checking documents in office

Spis treści

Na dzień bilansowy przedsiębiorcy prowadzący księgi rachunkowe mają obowiązek zinwentaryzować należności w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów. Kwota tych należności musi być urealniona, tzn. o wartości takiej, jakiej spłaty jednostka oczekuje.

Rodzaje należności i sposoby inwentaryzacji

W bilansie należności dzielą się na długo- i krótkoterminowe:

  • długoterminowymi są należności, których termin spłaty przypada w okresie dłuższym niż 12 miesięcy. Wynikają one najczęściej z transakcji sprzedaży środków trwałych czy kaucji najemcy lokalu,
  • krótki termin należności obejmuje kwoty należności wymagalne w okresie krótszym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego. Są to należności za dostawy i usługi, należności podatkowe, należności od pracowników (wypłacone zaliczki) a także należności bezsporne (niepodważalne przez dłużników).

Inwentaryzacji należności dokonuje się zasadniczo drogą uzyskania potwierdzenia od naszych kontrahentów prawidłowości wykazanych kwot. Ewentualne różnice powinny być wyjaśnione i rozliczone. Jeśli nie otrzymamy odpowiedzi taka należność powinna być zinwentaryzowana drogą porównania danych ujętych w księgach z posiadaną dokumentacją. Tą drogą inwentaryzujemy też należności sporne i wątpliwe, podatkowe oraz od kontrahentów, którzy nie prowadzą ksiąg rachunkowych (np. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Należy potwierdzać również salda zerowe.

Przepisy nie regulują w jaki sposób należy potwierdzić salda z kontrahentami. Obecnie efektywniej jest uzgodnić salda za pomocą poczty elektronicznej (e-mail) niż posługując się drogą pocztową.

Inwentaryzowanie należności przypada na okres od 1 października do 15 stycznia.

Odzyskiwanie należności. Ulga na złe długi

Podczas weryfikacji sald może się okazać, że część kontrahentów zalega z płatnościami. Odzyskiwanie należności od dłużników należy rozpocząć jak najszybciej. W razie windykacji szczególną uwagę należy zwrócić na termin przedawnienia. W przypadku niezapłaconych faktur roszczenie przedawnia się po 2 latach. W branży transportowej okres przedawnienia za usługę przewozu przedawnia się już po roku. Bieg przedawnienia można przerwać podejmując konkretne działania: przekazując niezapłacone faktury firmie windykacyjnej lub kierując sprawę do sądu.

Przykład
Pan Jan Kowalski wykonał dla innego przedsiębiorcy usługę budowlaną i wystawił fakturę w dn. 31.03.2021 r. z terminem płatności na dzień 30.04.2021 r. Kontrahent nie uregulował należności. Roszczenie pana Jana z tytułu wykonanej usługi przedawni się z dniem 31.12.2023 r. W grudniu 2023 r. pan Jan złożył pozew do sądu, co przerwało bieg przedawnienia.

Jeżeli nie ma jeszcze ryzyka przedawnienia warto próbować windykować należność polubownie, wysyłając przedsądowe wezwanie do zapłaty. Trzeba pamiętać, że za każde  opóźnienie dłużnika z płatnością za towar lub usługę, przysługuje nam prawo do naliczenia zryczałtowanej kwoty rekompensaty tytułem kosztów odzyskiwania należności. Zadośćuczynienia w kwocie od 40 do 100 EUR (w zależności od kwoty transakcji) można domagać się od każdej przeterminowanej faktury. W polubownym załatwieniu sprawy może pomóc firma windykacyjna, która za odpowiednim wynagrodzeniem zajmie się negocjacją wierzytelności z dłużnikiem. Jeżeli i to nie przynosi rezultatów, w ostateczności można wnioskować o odzyskanie należności w sądzie. Otrzymany wyrok sądowy wraz z klauzulą wykonalności pozwala na wszczęcie postępowania egzekucyjnego u komornika.

Przepisy umożliwiają korektę zapłaconego podatku dochodowego i VAT-u od dokonanych czynności, za które nie otrzymano zapłaty. Warunki skorzystania z tzw. “ulgi na złe długi” przedstawia poniższa tabela

PIT/CITVAT
Zmniejszenia podstawy opodatkowania dokonuje się w zeznaniu rocznymZmniejszenia (korekty) podstawy opodatkowania oraz podatku należnego dokonuje się w deklaracji VAT
Odliczenia dokonuje się w roku, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatnościOdliczenia dokonuje się w deklaracji za okres, w którym upłynęło 90 dni od upływu terminu płatności
Przed złożeniem zeznania rocznego, dłużnik nie był w restrukturyzacji, upadłości lub likwidacjiPrzed dniem złożenia deklaracji dłużnik był czynnym podatnikiem VAT
Od daty wystawienia faktury lub zawarcia umowy nie upłynęły 2 lata licząc od końca roku, w którym wystawiono fakturę lub zawarto umowęOd daty wystawienia faktury nie upłynęły 3 lata licząc od końca roku, w którym została wystawiona
Transakcji dokonano w ramach działalności opodatkowanych w PolsceDług dłużnika innego niż podatnik VAT (np. podatnik zwolniony z VAT, konsument) został potwierdzony orzeczeniem sądu i skierowany do egzekucji bądź ogłoszono wobec dłużnika upadłość konsumencką

Po uregulowaniu zobowiązania przez dłużnika pojawi się konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym i/lub deklaracji VAT.

Wycena należności w bilansie

W bilansie należności ujmowane są w kwocie wymaganej zapłaty z zachowaniem zasady ostrożności. To oznacza, że ich wartość powinna być doprowadzona do kwoty, która jest możliwa do uzyskania. Kwotę tą zwiększają naliczone odsetki, rekompensaty za koszty odzyskiwania należności oraz kary umowne. Zmniejszają zaś dokonane odpisy aktualizujące, ujęte w przypadku należności wątpliwych do uzyskania. Całkowicie wyksięgowane powinny być należności przedawnione i nieściągalne.

Przychody z tytułu naliczenia odsetek, rekompensat i kar stanowią przychód do opodatkowania w dniu, w którym zostały faktycznie otrzymane.

Odpis aktualizujący należność stanie się kosztem podatkowym, jeżeli dotyczy należności uprzednio zaliczonej do przychodów podatkowych, a jej nieściągalność została uprawdopodobniona. Przesłankami świadczącymi o uprawdopodobnieniu nieściągalności należności u dłużnika są np. akt zgonu przedsiębiorcy, potwierdzenie wykreślenia z rejestru CEIDG, postanowienie o ogłoszeniu upadłości, prawomocne orzeczenie sądu wraz z wnioskiem o wszczęcie egzekucji komorniczej.

Przykład
Na koniec 2022 r. w firmie pana Jana Kowalskiego oceniono, że sytuacja dłużnika jest bardzo zła (nie płaci należności także innym kontrahentom). Zdecydowano o utworzeniu odpisu aktualizującego wartości należności oraz naliczonych odsetek za zwłokę. W bilansie za 2022 r. pan Jan nie wykazał zatem należności objętych odpisem aktualizującym – ich wartość została spisana w ciężar kosztów. W roku 2023 dłużnik został wykreślony z CEIDG. W tymże roku kwota odpisu aktualizującego będzie podlegała zaliczeniu do kosztów podatkowych, ponieważ uprawdopodobniły się przesłanki nieściągalności tej wierzytelności. W tym samym roku komornik orzekł o nieściągalności i umorzył postępowanie. Przed sporządzeniem bilansu za 2023 r. należy rozwiązać odpis aktualizujący tej należności.

Podobne wpisy

Czy dany artykuł wydaje Ci się przydatny? Podziel się wiedzą!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco!